donderdag 4 augustus 2016

Movie Update - Juli

Zo, juli was een mooie maand! Ik heb op de valreep nog wat films meegepakt in Belfast, en nu ik een moviepass heb kan ik in Nederland mijn bioscoopavonturen voortzetten. De teller is blijven steken op 12, en het meeste beviel gewoon goed.

1) Independence Day: Resurgence (bios)

In 1997 zag ik Independence Day - op videoband, als ik het goed onthouden heb. Een leuke actiefilm met aliens, daar hield ik toen wel van - en nu nog steeds. Ik had zo mijn twijfels bij dit vervolg maar het feit dat Jeff Goldblum weer meedoet was voor mij genoeg reden naar de bioscoop te fietsen. En Jeff stelt zeker niet teleur! De film ook niet op zich, al is 'ie beduidend minder leuk dan het eerste deel.

2) Absolutely Fabulous (bios)


Ik ben geen groot fan van de serie Absolutely Fabulous, maar ik heb genoeg afleveringen gezien om bekend te zijn met de eigenzinnige karakters van Eddie en Patsy en hun voorliefde voor brolly, sigaretten en fashion. Je kunt je vraagtekens zetten bij films die gebaseerd zijn of voortborduren op een succesvolle serie, maar ik vond het bij Absolutely Fabulous goed uitpakken. Natuurlijk zijn de dames wat ouder geworden, maar daar wordt handig op ingespeeld met grappen over botox en oma-zijn. Het verhaal is vrij basic, maar dat doet er niet toe. Het is één groot feest, met Edina en Patsy als stralend middelpunt - en met giga veel cameo's van bekende mensen zoals Graham Norton, Kate Moss (uiteraard, want het plot draait om haar), Joan Collins en Dame Edna (mijn favoriet!). Het helpt ook wel om de film te gaan zien met je fabulous sweetie darlings... ;)

Mocht je de serie niet kennen is het nog steeds leuk hoor. ;) Je moet wel een beetje van hysterische humor houden...

3) The Other Woman

Soms heb ik behoefte aan een niemendalletje, en Netflix staat daar (gelukkig) vol mee. Deze film draait om drie vrouwen, die allemaal iets hebben met dezelfde man - de een is er mee getrouwd, de ander denkt er een relatie mee te hebben en de derde is een soort van scharrel. Ze besluiten samen te werken om de smeerlap te grazen te nemen, en worden ondertussen soort-van beste vriendinnen. Compleet ongeloofwaardig dus, maar het kijkt wel lekker weg. Wat dat betreft: missie geslaagd. ;)

4) Now You See Me

Deel 2 draait op dit moment in de bios, of is er net uit - ik weet het niet precies. Now You See Me stond al een tijdje op mijn watchlist en gelukkig staat ie op de Nederlandse Netflix. Ik vond het een spannende film, over een groepje illusionisten die een grote bankroof plegen - of toch niet? Dit tot grote ergernis van FBI agent Mark Ruffalo, die ook nog eens tegen zijn zin in met een Interpol agente moet samenwerken. Je wordt continu op het verkeerde spoor gebracht, en aan het einde komt er echt een giga twist die ik totaaaal niet aan zag komen.

5) Finding Dory (bios)

Als Disney fan, en liefhebber van Finding Nemo, móest ik deze film zien, ook al had ik zo mijn bedenkingen. Maar het pakt leuker uit dan ik had verwacht! Baby Dory is echt té schattig ("I like sand. Sand is squishy") en de nieuwe karakters (o.a. zeeleeuwen) doen het ook erg leuk. Mocht ie nog draaien als je dit lees: ga 'm vooral in de bios zien, want het korte filmpje (Piper) is misschien wel het beste dat Pixar ooit gemaakt heeft. Cuteness overload!


6) The Lobster

Om te beginnen: the Lobster gaat absoluut niet over kreeften, je krijgt er geen te zien. De film gaat over een samenleving waarin singles binnen 45 dagen een partner moeten vinden, anders veranderen ze in een dier naar keuze. Colin Farrell's karakter belandt in een soort van 'singles hotel', waar men op zoek is naar iemand waarmee ze iets (hoe klein dan ook) gemeen hebben, voor een match.

The Lobster is een vreselijk droogkomische film, met absurde scenes, dialogen en oneliners - en ondertussen is het ook nog bijzonder maatschappijkritisch. Echt een aanrader!

Hotel Manager: Now have you thought of what animal you'd like to be if you end up alone?
David: Yes. A lobster.
Hotel Manager: Why a lobster?
David: Because lobsters live for over one hundred years, are blue-blooded like aristocrats, and stay fertile all their lives. I also like the sea very much.


7) The Legend of Tarzan (bios)


Nu ik weer in Nederland woon wil ik wel een beetje mijn bioscoop 'verslaving' in stand houden, dus heb ik sinds kort een moviepass. Met 2 bezochte films heb je 'm eruit, en alles wat je er na ziet is 'bonus'. The Legend of Tarzan stond op zich niet hoog op mijn wensenlijstje, maar hij draaide op een handig tijdstip en ik had verder niet zo veel te doen. De geanimeerde versie van Tarzan heeft nooit zo veel indruk op me gemaakt - toen ik een aantal jaar geleden met een vriendin naar Tarzan de musical ging vroeg ik in de pauze 'wanneer komt die beer nou'... 'nuff said, right?

Misschien dat een live actie Tarzan me beter bevalt? Euh, nee. In pak vind ik de Tarzan meneer nog wel leuk om naar te kijken (Alexander Skarsgard - het schijnt dat ie er in True Blood beter uitziet) maar zodra 'ie in de rimboe rond gaat rennen om z'n lieve Jane te redden moest ik vooral lachen. Overdreven lijf, overdreven kop - nope, dit doet het niet voor me. Het verhaal ook niet, trouwens, al vind ik het wel tof dat Jane lekker onafhankelijk en stoer is.

8) When Harry Met Sally


Tijd voor een classic! When Harry Met Sally wordt door velen gezien als één van de beste romkoms ooit, met natuurlijk de iconische fake orgasm scene die in het collectief geheugen belandt is. Ik had er wel eens stukjes van gezien, maar nog nooit helemaal. En ik vond 'm tof! Jarenlang draaien Harry en Sally een beetje om elkaar heen, want ze zijn (naar eigen zeggen) niet geschikt voor elkaar - maar de kijker weet natuurlijk beter.

9) Casablanca


Over iconische films gesproken: Casablanca hoort zéker in die categorie thuis. Oneliners zoals 'Here's looking at you, kid' en 'We'll always have Paris' worden veel aangehaald in latere films en series. Eigenlijk is het best een schande dat ik 'm pas op mijn 30e kijk!

Casablanca is wel een film die je met een open mind moet gaan kijken. Het is opgenomen tijdens de Tweede Wereldoorlog, Ingrid Bergman was (naar het blijkt) nog Engels aan het leren tijdens de film en het is dus geheel in zwart wit. Humphrey Bogart speelt een nachtclubeigenaar die via-via belangrijke douane documenten in handen krijgt. Zijn oude vlam komt langs, met haar nieuwe lover, en dat rakelt (natuurlijk) de nodige emoties op. Een goede film, met mooie kostuums - mag ik álsjeblieft de jurken (en het figuur) van Ingrid Bergman?

10) The BFG (bios)

De Grote Vriendelijke Reus is enorm jeugdsentiment - ik heb als kind heel vaak het boek gelezen en ook de film vond ik echt geweldig. Toen ik hoorde dat niemand minder dan Stephen Spielberg deze live action versie ging regisseren, was ik best een beetje bezorgd. Zullen de reuzen wel eng genoeg zijn? Is er een plek voor het (super leuke) flitspop liedje?



Het liedje is niet teruggekomen, maar dat had eigenlijk ook totaal niet gepast in de film. Spielberg heeft er een prachtig sprookje van gemaakt, met een schitterende CGI reus (Mark Rylance!) en een schattige Sofie. De kleuren en de muziek zorgen voor een magisch geheel, en het tweede deel (met Penelope Wilton als the Queen!) is echt heel grappig en leuk. Ik voelde me weer helemaal 8 jaar oud, al waren de gemene reuzen (en de rest van de film, vergeleken met het boek en de oudere versie) totaal niet eng. Dat is eigenlijk het enige minpuntje dat ik kan bedenken, ik zat verder echt te genieten in de bios (tussen alleen maar volwassenen, trouwens).

11) Before Sunrise

De film Before Sunset werd me een tijdje geleden door Stijn aangeraden, helaas kon ik 'm toen niet op tv meepikken. Mijn tripje naar Rotterdam werd afgesloten met een relaxte filmavond, waar dus de eerste 2 films van de 'Before' trilogie aan bod kwamen. Het verhaal is simpel: jongen ontmoet meisje in de trein, maar ze komen uit compleet verschillende landen. Ze hebben een leuke dag samen, maar dan?

Er gebeurt eigenlijk niet heel veel in de film, maar de sfeer en het acteerwerk is erg fijn - Ethan Hawke is tof, en cute... need I say more ;) Het is met vlagen ook bijzonder grappig. Ik moest er wel even inkomen hoor, tijdens het eerste stuk viel ik bijna in slaap. Dat kan ook aan het drukke weekend hebben gelegen trouwens!

12) Before Sunset

Deel 2 van de trilogie beviel vanaf het begin al: 9 jaar na deel 1 komen ze elkaar weer tegen, bij toeval. Er wordt een heleboel heen en weer gekletst, geflirt en gediscussieerd, en ook dit deel is best grappig. Het einde is net zo abrupt als bij 1: je vraagt je echt af of (en hoe) ze nou verder gaan met elkaar. Daar zal ik in augustus achter komen, want het slot van de trilogie staat al klaar!

Ik denk dat niet iedereen deze filmreeks zal kunnen waarderen, er gebeurt tenslotte vrij weinig en het gaat allemaal ook best traag. Maar als je een liefhebber bent van mooie decors (Wenen & Parijs) en goed acteerwerk kan ik deze films echt aanraden! Ik ben in ieder geval erg benieuwd naar Before Midnight.




3 opmerkingen:

  1. Wow, veel films zeg! En veel goede films! Ik heb deze maand ook Tarzan gezien, die komt in mijn komende update. Leuk om te zien dat je persoonlijke favorieten (When Harry Met Sally, Casablanca, Before Sunrise) gekeken hebt :)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik heb vakantie in juli en augustus, dus heb lekker veel tijd voor films. ;)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Deze reactie is verwijderd door een blogbeheerder.

    BeantwoordenVerwijderen